SHISHAMESSE 2024

Dýmkařský veletrh ShishaMesse ve Frankfurtu je více než jen výstava – je to oslava dýmkařské kultury a vášně pro vodní dýmky

Tento rok se ve Frankfurtu nad Mohanem konal již jedenáctý ročník věhlasného dýmkařského festivalu Shishamesse. Jak je naším dlouholetým zvykem, ani tentokrát jsme u toho nemohli chybět. Přinášíme vám pohled na festival očima návštěvníka i obchodníka!

Pro ty, kteří tento festival neznají, se vrátíme o krok zpět. Shishamesse je veletrh, kde se setkávají inovátoři a tradiční výrobci, aby představili nejnovější produkty a trendy v oblasti vodních dýmek. V tomto článku vás provedu svými zážitky z veletrhu, podělím se o nejzajímavější novinky a produkty, které jsem objevil, a nabídnu vám několik tipů, jak si ShishaMesse užít naplno. Minulý rok jsem pro vás připravil menší fotoreportáž a napsal článek o tom, jak probíhal jubilejní ročník tohoto festivalu. Tento počin si můžete přečíst zde – SHISHAMESSE2023.

Cesta na Shishamesse pro většinu z nás začíná poblíž Prahy na dálnici D5 směrem k Rozvadovu. Kromě uzavřeného oblíbeného odpočívadla u Rozvadova nás za hranicemi čekala i hraniční kontrola od německé policie. Měli jsme však štěstí a celá naše výprava kontrolou projela bez zastavení, takže jsme mohli pokračovat po krásné dálnici směrem na Frankfurt. Cesta není krátká, ale ani extrémně dlouhá – trvá přibližně pět hodin jízdy (plus zastávky). Ve Frankfurtu platí umweltzóna, takže budoucím návštěvníkům doporučuji nezapomenout si zařídit ekologickou plaketu!

Evoluce Shishamesse: Co se letos změnilo?

Letošní ročník se výrazně lišil od toho minulého. První věc, která mě překvapila během pátečního B2B dne, byla mnohem kratší fronta. Obvykle se fronta táhne až za roh budovy a člověk čeká přibližně hodinu, i když přijde předčasně před otevřením dveří festivalu. Druhý den již fronta nezklamala, ale to se naštěstí držitelů B2B lístků netýkalo..

Měl jsem lehké obavy, zda po minulém ročníku bude dostatek návštěvníků a zda by to nemohlo mít negativní dopad na budoucí ročníky. Velkou část vystavovatelů a tím pádem i velkých finančních zdrojů pro Messe tvořily dříve tabákové značky. Po zavedení 25g balení v Německu to mělo zjevně negativní dopad na velké hráče na trhu. V kombinaci se zvýšením nájemného se mnoho značek rozhodlo letos na festivalu nevystavovat. Chybělo tu zastoupení značek jako Darkside, Crown, Adalya, Babylon, Hookah Kartel, Starbuzz, MIG, KVZE a mnoho dalších.

Tato situace se odrazila i na množství peněz, které přítomné značky investovaly do promo produktů. Tento rok bylo tudíž méně vzorků, klíčenek a různých promo předmětů. Výraznější investice jsem zaznamenal pouze u firmy Black Coco, Cocobration a některých vejpařských značek, například IVG.

Něco jsem pro vás samzřejmě urval! A to jsem u toho ještě natáčel 😀

Dostáváme se na festival – co se tento rok odehrávalo uvnitř?

Po krátkém čekání jsme dorazili na festival a ihned nás obklopila vůně všech možných tabáků. Na první pohled byla hala ve srovnání s minulými ročníky o dost prázdnější, ale zase na druhou stranu to znamenalo dvě věci. Měli jsme větší klid na focení a nemuseli jsme čekat ve frontách!

Začneme českou delegací na této výstavě! Nejblíže vchodu byl stánek Theo, který sice oproti předchozímu ročníku zmenšil výstavní plochu, ale za to doručil nově upravené příchutě a svou světlou řadu pod značkou JO! Na stánku bylo možné vyzkoušet všechny aktuální příchutě, a navíc to byl jeden z mála stánků, kde si pod vedením Aliho, Arslana a Veroniky Chromé bylo možné dát ostřeji nabitou dýmku!

Dalším vystavovatelem z tuzemska nebyl nikdo jiný než stánek ANIMA. Zde bylo již tradičně možné potkat hlavního dýmkaře Jakuba Kellera a Vojtu Bílého, kteří se tam neustále starali jak o dýmky, tak o zákazníky. Vyzkoušet bylo možné téměř vše, co tato značka nabízí, včetně nového designu, který byl navržen ve stylu dekorovaného českého porcelánu.

Stejně jako v minulém ročníku bylo možné potkat i mistry skláře z Caesar Crystal Bohemiae. Tato značka ze Světlé nad Sázavou již několik let přináší své skvosty z českého (olovnatého) křišťálu na tuzemský trh a vybojovala si své místo s nádhernými vázami všech možných tvarů. Na stánku bylo možné je všechny vidět a předpokládám, že i zakoupit.

Funfact – Věděli jste, že tato firma používá pravý český křišťál s 24% příměsí oxidu olovnatého? Ten dodává křišťálu svou odolnost a lesk!

A posledním ryze českým vystavujícím byl stejně jako minulý rok byl velký stánek Shisha Original. Na tomto stánku bylo opět možné vyzkoušet veškeré dostupné modely, včetně masivního modelu Freya! Podařilo se nám zde potkat i majitele Shanti a důležitou osobnost v dýmkařském světě, Libora Sádlíka, který s námi prohodil pár věcných slov. Bohužel to byl jeden z tmavších koutků a to se nelíbilo mému foťáku – tudíž máme bohužel jen pár fotek 🙁

V neposlední řadě bych chtěl zmínit stánek Alpaca/Regal, kde bylo možné potkat borce z pražského Kaviáru a Bohemian Smoke Supply, Tomáše Majera a Kubu Gregora, kteří se zde starali o vše možné. Největším lákadlem tohoto stánku byla pravděpodobně možnost zakoupit tabáky Tangiers za zhruba 30 € a případně i korunky Alpaca za velmi příjemné ceny.

Když už jsme u té Ameriky… Opodál stál také stánek s tabákem AZURE, ale bohužel pokaždé, když jsem přišel, byla každá dýmka buďto mrtvá nebo šíleně spálená, takže jsem z toho neměl zcela pozitivní dojem. Třeba příště! Abych ale řekl alespoň něco dobrého, výběr modrých Regal dýmek byl opravdu krásný!

Zahraniční vystavovatelé a jejich novinky

Tento rok se na festivalu samozřejmě objevilo několik zajímavých novinek, které bych tu rád zmínil.

První zajímavou novinkou bylo elektrické HMS NEVO, které bylo možné vyzkoušet na stánku Hookain/AEON. Tato novinka nás velmi mile překvapila svojí funkčností a univerzálností. Je to první elektrické HMS, které lze nasadit na téměř jakoukoliv korunku. Toto HMS nabízí stabilní a dobře regulovatelný přísun tepla pro vaši korunku. Maloobchodní cena tohoto heat managementu je zhruba 250 € a v současné době je možné ho objednat pouze na “preorder”. Tato vychytávka rozhodně stojí za zkoušku!

Druhou novinkou, která rozhodně stála za zmínku, byla nová značka tabáku s kořeny v Turecku, která se velmi brzy objeví také na českém trhu pod názvem BLACK. Na tomto stánku jste mohli potkat slovenského dýmkaře Mariána (@yungoasissntc), který nám značku skvěle představil a doporučil, které příchutě stojí za vyzkoušení! Největším lákadlem byla pravděpodobně příchuť Plum Kashmir (kořeněná švestka). Na tento vynikající tabák jsem se musel několikrát vrátit a dokonce nám Marián sehnal testovací krabičku, kterou už pokuřujeme v Česku. Rozhodně doporučujeme tento tabák vyzkoušet, jakmile bude dostupný v ČR!

Další letošní vychytávkou a prvním produktem svého druhu byl filtrační tarbuš od značky ShishAir. Jedná se o tarbuš s vlastním filtračním prvkem (takový katalyzátor), který má za úkol přeměnu uvolňovaného oxidu uhelnatého (carbon monoxide) na oxid uhličitý (carbon dioxide). Ptáte se proč? Tento vynález dokáže redukovat emise CO až o 90 %!

Ačkoliv je tento produkt na trhu již zhruba čtyři roky, dostává se mu pozornosti až nyní. Je tomu tak díky novému zákonu v Německu, který stanovuje minimální kapacitu ventilovaného vzduchu. Tato mez je stanovena na 200 m³/h na jednu rozpálenou vodní dýmku. Při použití ShishAir je možné tuto hodnotu snížit na pouhých 30 m³/h. To je tedy způsob, jak mohou majitelé lounge ušetřit nějaké peníze. Tato chytrá tarbuš také šetří spotřebu uhlíků, jelikož dýmka funguje celou dobu pod tarbuší, a tak bude potřeba méně uhlíků. Tento způsob kouření samozřejmě znamená zcela odlišnou práci s teplem, než na kterou jsme klasicky zvyklí. Jsem zvědavý, zda se tento projekt v Německu uchytí.

Další příjemnou novinkou jsem objevil na stánku Oduman. Nejenže měli skladem své profesionální žhaviče, které jsme pro vás dovezli do ČR (a stihly vyprodat ještě před spuštěním webu), ale také dovezli zatím neprodejnou novinku v podobě regulovatelného Molasse Catcheru. Tahle vychytávka mě přišla opravdu super a věřím, že si rychle najde svoji cílovou skupinu zákazníků. Ve zkratce – tento catcher má uvnitř pohyblivý ventil, který vám dodá možnost regulace tahu vaší dýmky. Můžete ho zcela povolit pro volný tah nebo postupně utahovat pro více utažený tah. Za nás super!

Mimo to Oduman dotáhl novou i starou řadu svých dýmek a také jejich portfolio tabáků – doporučuji vyzkoušet jejich příchuť Lotusových sušenek! (najdete ji pod názvem LTS)

Poslední novinkou, která tak nějak vykukovala z davu produktů, byly tyto nové žhaviče Aryen od Istanbulské společnosti DOGA. Vzhledem k popularitě velkých žhavičů v Česku mě tento produkt velmi zaujal a už plánujeme jeho dovoz do ČR. V nabídce jsou dva různé modely – single / dual coil ( 2000w a 4000w).

S přibližnou cenovkou 220 a 260 € je to pěkný produkt a už se těším, až ho budeme moci otestovat i u nás!

Čím dále se dostáváme, tak tím větší bizárek to bude. Připoutejte se a jdeme na věc.

Prvním lehčím bizárkem byl dýmkařský šlaucho-kelímek od značky CoolShisha. Tahle vychytávka vám schladí drink i kouř! Na první pohled to vypadá tak, že člověk bude tahat skrze brčko – chyba. Tento konec je pro váš drink, který si nalejete společně s hromadou ledu dovnitř, a druhým vývodem, který je napojený na šlauch od dýmky, taháte prochlazený kouř. Sranda dobrá, ale abych pravdu řekl, nejsem si zcela jistý, zda a kde si tento výrobek najde svoji cílovou skupinu zákazníků. Dejte nám vědět, jestli byste si takovou vychytávku koupili!

Dalším lehce bizarním, ale spíše designovým počinem byla dýmka Gemini. Na první pohled vypadá dobře – hliníkové tělo se zadním zásobníkem na led, a to za velmi příjemných 250 €. Na tom by asi nebylo nic zvláštního. Ovšem pokud jste pozorní, už jste si na fotkách všimli velmi zvláštní korunky a jejich HMS. Tento vynález funguje následovně: do dirkované kovové korunky nacpete tabák a zavřete kovovou kopulí. Uhlíky následně pokládáte na stranu a během session otáčíte táckem, aby se tabák prohřál ze všech stran. Bohužel ani jeden den nebyla tato dýmka rozjetá, což byla škoda, ale určitě by mě zajímalo, jak toto může fungovat v praxi. Palec nahoru za design a zajímavý nápad.

Dostáváme se dále v našem bizarním okénku. Na festivalu se objevilo několik ryze designových značek, které pravděpodobně nenajdou pochopení u standardních dýmkařů, hlavně tedy u lidí, kteří nemají plat v šesti a více ciferných částkách. Jeden z takových příkladů byla dýmka Flame. Relativně funkční, vzhledově celkem v pořádku, ale za cenu přesahující 1000 € to není nic vhodného ani extra zajímavého pro normálního dýmkaře. Pro ty movitější z nás by to mohl být potenciálně hezký designový doplněk bytu, ale tím to tak končí. Ve stejné cenové relaci se pohybují mnohem kvalitnější skvosty.

Dalším adeptem na vítěze ceny za dýmkařský bizár roku by se mohla stát dýmka od značky Panada, konkrétně model Cleopatra. Musím říct, že se jedná o vzhledově velmi povedenou dýmku, sice s trochu zvláštním tvarem, ale v zajímavém provedení. Dýmka obsahuje něco, co bych nazval pouze jako zátěžový ventil – vnitřní systém, který vám dle tahu uzavírá a otevírá tah/profouknutí. Tato dýmka se cenově pohybuje zhruba okolo 500 €, a její hlavní nevýhodou je absence možnosti dokoupit si v případě rozbití novou vázu. Celkově mi to ale přišlo relativně zajímavé a i jakž takž cenově dostupné. Posuďte sami! Přikládám video jako vysvětlivku uvedeného “zátěžového” ventilu.

Předposledním bizárkem byla, stejně jako minulý rok, značka Cocoyaya, která má své kořeny v Indii. Tento výrobce nabízí nespočet různých, většinou měděných nebo pozlacených dýmek v různých provedeních. Od klasických dýmek až po velké designové obludy, jako například velkého pozlaceného LEGO panáčka přetvořeného na dýmku. Z toho, co bylo možné vyzkoušet, musím říct, že dýmky jsou zcela funkční. Otázkou je, jak moc jsou praktické, ale to je jiný příběh.

Poslední místo v našem katalogu bizarních dýmkařských výtvorů obsadily dřevěné korunky značky UNICO. Ano, správně, jsou ze dřeva. Absolutně nedokážu říct, jaká myšlenka panovala při tvorbě tohoto produktu, a další otázkou je, jak moc jsou funkční – bohužel nebyla možnost je vyzkoušet. Mám spíše dojem, že se jednalo o jakýsi výstřel do tmy a jednorázovou sérii.

Abych ukončil tuto bizarní část článku, vložím sem také fotku masážního koutku, který si organizátoři připravili pro všechny návštěvníky tohoto festivalu. Samozřejmě jak v pánském, tak dámském podání. Ten koncept docela chápu. Za celý den jsem v hale nachodil skoro 10 km a s batohem plným zboží na zádech plus druhým foto batohem by se to docela hodilo. Bohužel nebyl čas, takže jsem jen udělal fotku a pokračoval dále. Masáž bude až večer!

Vrátíme se nohami na zem a přejdeme na tradičnější značky a produkty, které bylo možné na messe vidět již v předchozích ročnících.

Prvním takovým subjektem byla určitě značka Chillma, kterou znáte i z českého trhu. Tento tabák je v Německu velmi oblíbený hlavně díky své široké paletě příchutí a specifickým chutím, které němečtí dýmkaři preferují. Většinou se jedná o různé ovocné mixy a tradiční příchutě jako two apples, watermelon atd.

Tento rok si ovšem Chillma připravila také novinku, kterou můžete spatřit v pozadí na jedné z fotek (bohužel jsem zapomněl udělat detailní snímky). Jednalo se o tekutá ochucovadla vody ve váze, která jsou schopná doplnit příchuť daného tabáku o další zajímavý podtón. Na stánku bylo možné vždy vyzkoušet jak základní, tak upravenou příchuť s tímto aditivem vedle sebe. A náš verdikt? Chuť byla opravdu slušná, nechemická a zajímavě upravila příchutě, které již jinak znám. Takže určitě zajímavá novinka.

Otázkou je opět, zda si tento produkt najde svou cílovou skupinu na trhu, ale věřím, že by se to u nějaké části domácích dýmkařů mohlo chytit. Společnost na stánku a také při cestě do Frankfurtu nám samozřejmě dělal majitel české odnože této značky Florian Kappe.

Když už jsme u toho tabáku, zastavme se ještě na chvíli v tabákové sekci. Tento rok se na festivalu objevila ukrajinská novinka pod brandem Zodiac. Tato značka nabízela velmi zajímavé příchutě se slušnou silou a výkonem. V hlavě mi zůstala příchuť levandulového ginu, kterou bych si klidně zakouřil znovu. Bohužel tabák nebyl na prodej, takže smůla – budeme si muset počkat, až to dotáhnou Poláci z HookahHubu (ano, už od nás dostali echo, že to mají urychleně přivézt).

Další představenou ukrajinskou značkou byl tabák Gresco. Tento výrobek na nás zanechal spíše průměrný dojmy, ale nemůžu říct ani nic negativního. Chtělo by to více testování abych si mohl udělat ucelenější názor.

Vizuální zpracování stánku bylo pěkné.

Dalším tradičním tabákovým vystavovatelem byl Afzal. Nejvíce jsem se těšil na příchuť Pan Raas (směs orientálního koření vzdáleně připomínající Kashmir, nic pro slabé jedince). Navíc bylo možné zakoupit všechny příchutě ve slabé, strong a extreme verzi. Extreme Pan Raas byla tudíž jasnou volbou a pár krabiček jsem si musel přitáhnout.

Nutno také podotknout, že o tuto příchuť byl takový zájem, že výrobci zavedli přesné časy, kdy si bylo možné tuto příchuť vyzkoušet. PS: tuto příchuť najdete pod názvem Bombay Nights.

Jako poslední zajímavost z tabákového světa si dovolím uvést rumunskou firmu Kaja. Tato firma se zabývá primárně výrobou aromat a tabáku. Jeden tabák ovšem velmi příjemně překvapil a musel jsem na něj upozornit pobíhajícího Kubu Kopáčka a zbytek české delegace, protože to opravdu stálo za to. Mluvím o příchuti Pearadise. Měla by to být hrušková sodovka, což chuťově zcela odpovídalo, a musím říct, že to byla asi nejlepší hruška, kterou jsem kdy kouřil! Zbytek příchutí nebyl nijak špatný, ale rozhodně nebyl na takové úrovni jako zmíněná hrušková sodovka.

Vejpy a nikopody!

Značnou část Shishamesse, stejně jako minulý rok, tvořilo osazenstvo vejpařských produktů. Minulý rok se nesl hlavně ve znamení jednorázovek. Tento trend postupně opadá a výrobci přemýšlí, jaké produkty dále vyrábět. V tomto světě panují značná omezení, kterých se výrobci musí držet. Například jednorázovky a cartridge do pod systémů nesmí obsahovat více než 2 ml liquidu. U hotových liquidů zase platí, že lahvička nesmí mít více než 10 ml a obsah nikotinové soli nesmí být vyšší než 20 mg/ml.

Tak nějak jsem očekával, že se tato pravidla dříve nebo později nějak obejdou. Inovace v tomto případě přišla od několika značek, které chytře napadlo vložit více cartridge do jedné vejpy a tím zvětšit celkový obsah liquidu, a také přinést možnost měnit příchutě bez doplňování. Například do pod systému IVG2400 lze vložit až 4 ks 2 ml náplní. Některé další pody nabízely možnost selektovat, kterou cartridge s různými příchutěmi budete zrovna kouřit. Musím říct, že je to fajn vychytávka, která si pravděpodobně najde svou klientelu.

Nad rámec těchto vychytávek se výrobci pokoušejí proniknout do dýmkařského světa a vytvářejí kombinaci vejpy a dýmky. Těchto výrobků bylo k vidění více, ale bohužel mě to nijak nezaujalo (a to jsem v tomto odvětví relativně znalý). Některé byly lepší než jiné – něco s chlazením, něco bez. Celkově nic moc.

Obdobným způsobem se tento rok vydalo i několik dýmkařských značek. Největší promo na festivalu měly značky Shishapresso, OOka a Ramsider. Jedná se o koncept elektronických dýmek využívajících tabákové kapsle. Bohužel to zatím není ve fázi, kdy by se to dalo srovnat s klasickou dýmkou. Kromě méně výrazného kouře je zde cítit i absence uhlí, která sama o sobě vytváří část chuti, na kterou je většina dýmkařů zvyklá. Navíc výběr tabáků v kapslích nebyl nijak zajímavý, takže zatím bohužel nic moc.

Zbylou část haly už tvořila směsice značek promující vejpy, nicopody a našel se zde i jeden stánek prodávající konopné produkty.

Závěr

Festival Shishamesse je rozhodně každý rok zajímavým zážitkem a poskytuje jedinečný pohled na to, co se aktuálně odehrává na evropském dýmkařském trhu. Doporučuji každému, koho tato tématika zajímá, aby alespoň jednou zvážil účast na tomto výletu. Je neuvěřitelně zajímavé vidět tolik dýmkařů a firem na jednom místě, a jsem si jistý, že si z toho každý odnese své! Už se těšíme na další ročník a pevně věříme, že přinese další zajímavé inovace..

Kompletní galerii všech fotek naleznete na našich sociálních sítích.

Odkaz na kompletní galerii –

Na závěr přihodím pár fotek členů naší backstage.

Weicheng vapor technology
Ultimátní vychytávka!

Hurá zpět do Prahy!
Sdílet:
Share on facebook
Share on twitter

Kategorie:

Další novinky:

Nová verze eshopu je zde!

V první řadě bych rád za celý tým Backstage poděkoval všem věrným zákazníkům, kteří u nás stále nakupují nebo sledují

Ostrava v dýmu 2023

Další ročník populárního dýmkařského festivalu je za námi! Mrkněte se na náš fotoreport a pročtěte si pár vět o proběhlém

Dýmky na kopci 2023

Na tuto akci pod taktovkou studentské unie ČVUT se každý rok těší spousta lidí z české dýmkařské komunity a to

Doprava zdarma

Pro objednávky nad 5000 Kč

Garance kvality

Všechny produkty testujeme

Exkluzivní zboží

Které jde těžko v ČR sehnat

99% zboží skladem

Ihned k odeslání