Nákupní košík

SHISHAMESSE 2023

Stejně jako každý rok jsme se vypravili na letošní již desátý ročník věhlasného festivalu Shishamesse, který se již tradičně koná v Frankfurtu nad Mohanem. Obrovská výstavní hala uprostřed města nabízí každý rok velké množství vystavovatelů nejen z dýmkařského světa a nepřeberné množství všech možných dýmkařských příslušenství k vyzkoušení. A ptáte se jaké to bylo? Pojďme se společně podívat, jak celý festival vypadal a jaké plusy a mínusy tento ročník přinesl.

Spojení více světů

Tento rok byl oproti předchozím ročníkům velmi rozdílný, a to primárně spojením více různých kuřáckých sektorů. Festival byl tedy spojením Shishamesse, Vapor fair a Hemps fair. Již minulý ročník se návštěvníci setkali se spojením dýmek a tou dobou velkou novinkou – jednorázových vape (“vejp”). Vzhledem k tomu že minulý rok bylo obsazení dýmkařských a vejpařských společností v poměru zhruba 9:1 a celkově byly vape stánky rozmíchány po celém prostoru haly, tak nedocházelo dle mého subjektivního názoru k velkému narušení dýmkařské kultury a došlo k celkem zajímavé fúzi těchto jinak rozdílných světů. Tento rok se organizátoři rozhodli vše spojit do jedné haly a stejného času. Jaký to mělo efekt si řekneme na konci tohoto článku.

Dýmkařská část

Začneme povídáním o dýmkařské části festivalu, na které se určitě všichni těšíte ze všeho nejvíce.

První den vše začínalo klasickou frontou před halou Frankfurt Messe. Jakožto každý rok se zde návštěvníci začínají řadit do fronty dlouhé hodiny před začátkem festivalu. Co vím, tak fronta je zde už zhruba od devíti hodin, a to festival začíná až v jedenáct hodin dopoledne. Platí pravidlo: kdo přijde dřív, ten se taky dřív dostane do haly.

Musím ovšem konstatovat, že tento rok organizace u vstupu bohužel víceméně pohořela skrze neoznačené vstupy rozlišující B2B a B2C návštěvníky. První den, kdy jsou všichni návštěvníci “B2B”, to velký problém nebyl, ale druhý a třetí den již docházelo k velkému zmatku, jelikož B2B návštěvníci jdou jiným vstupem než B2C a vystavovatelé nemohli vědět, která řada je ta správná…. Takže nezbývalo nic jiného než najít frontu lidí s akreditací (s visačkami) a modlit se že stojíte ve správně řadě.

Páteční fronta před messe

Festival tento rok nabídl relativně uspokojivý počet dýmkařských vystavovatelů, ale rozhodně je potřeba zmínit, že celkový počet byl určitě nižší než v předchozích ročnících. Na festivalu se tento rok neobjevil například stánek firmy Darkside, Starbuzz, Fibdis, MIG, Shisha Kartel, Spacesmoke a spousta dalších, což byla určitě škoda. Věřím, že spousta lidí se těšila, že si budou moci znovu nakoupit oblíbené Starbuzz tabáky či parádní mosazné MIG dýmky za zvýhodněné ceny.

Tento rok bylo bohužel vidět, že korona pořádně zamávala s dýmkařským světem, a ačkoliv byly některé stánky nádherné, tak bylo znát, že díky tomu některé firmy neinvestovaly stejné peníze jako minulý rok a omezily vše na nejnutnější výdaje. Samozřejmě i tak jsou náklady obrovské. Ceny za větší stánek na Shishamesse se můžou vyšplhat až na 50tis. euro a více, což je pro náš malý český trh něco nepředstavitelného. V Německu je samozřejmě kupní síla několika násobně větší a v tu chvíli si dokážu představit, že to velkým firmám dává smysl.

( navíc si to můžou odepsat z daní takže win win)

Každopádně pojďme se podívat na festival z té lepší stránky. Po příchodu do haly na páteční B2B day naší celou partu zaválo ono dýmkařské aroma a samozřejmě parádní atmosféra této dýmkařské události. Pátek je vždy nejklidnějším dnem z celého festivalu a taktéž nejlepším dnem na nákup všech možných produktů skrze zvýhodněné B2B ceny, které většina vystavovatelů nabízela.

PS. Fotky jsem se pro vás snažil dělat po celý pátek, kdy nebylo u stánků tolik lidí, tak aby bylo něco vidět.

Hned u vchodu nás potěšil stánek FUMARI, který nabízel doprodej původních 200 g balení, a navíc i vybrané příchutě z jejich černé linky. Po úspěšném vykoupení zbytkových zásob se přesouváme do hlavní haly, kde na nás hned ze startu kouká velký stánek firmy Shishamax24 (velký distributor dýmkařského příslušenství pocházející z Nürnbergu) a než se stačíme rozkoukat tak nás zahlcuje nepřehledné množství dýmkařských vymožeností (člověk neví co zkoušet dříve). Z dalších větších distributorů dýmkařského zboží se ukázal například Contabrand , Babylon, NAYB, Tugra, Bengal, IZZY a taktéž například indická společnost COCOYAYA, která přinesla velmi zvláštní, ale nádherné ručně dělané zlaté variace dýmek a jejich příslušenství.

( pokračování článku pod galerií)

Tabáky všude – ale trochu drahé ?

Další věcí, která nás velmi zajímala, byla aktuální nabídka tabákových produktů a nová cenová politika po zavedení maximální hmotnosti tabáku na 25g. Tento rok se samozřejmě zúčastnila spousta skvělých společností, které nám nabídly nespočet chutí k vyzkoušení. Některé stánky byly menší, některé větší, co ale měly všechny společné, byl ochotný personál, který vám na každém stánku představil danou značku / příchuť a přívětivě povyprávěl o historii dané značky.

Za zmínku tento rok určitě stál stánek AFZAL, který přitáhnul všechny linky svého tabáku (na své si tedy přišly milovníci jak silnějších, tak slabších dýmek). Vyzkoušet jste mohli velmi oblíbený PAN RAAS anebo mojí oblíbenou příchut White Peach (a samozřejmě celý zbytek jejich portfolia). A kolik že to stálo? Hodně ….za 20g shot byste tu nechali 3,5€ tzn 35€ za 200g.

( navýšení ceny u této značky je tedy 11,5 na 200g, dřívější cena byla 23,50 )

Další parádní a pravděpodobně nejhezčí stánek ze všech měla ruská firma BlackBurn. Němečtí distributoři vám dotáhli téměř celé tabákové portfolio této značky a předvedli parádní vstup na německý trh! Vyzkoušet jste mohli všechny oblíbené příchutě od Green T, přes Haribon, až po Ice Baby GUF. Dýmky na tomto stánku byly osazeny tablety, které vám odhalily, jaká příchuť je v korunce a taktéž jak dlouho již dýmka běží. Celkově byla prezentace skvělá, ovšem dostat se ke stánku skrze enormní zájem návštěvníků bylo mnohdy “o život”.

Stánek BLACKBURN

Další, co stálo za zmínku, byla prezentace REVOSHI, který každý rok připravuje obrovský stánek, včetně posezení a po jeho obvodu je možné vyzkoušet téměř všechny jejich příchutě. Za zmínku určitě stojí příchuť “Baked Peach” což je relativně věrná kopie oblíbené příchutě Kashmir Peach, a dále jejich výtečný “Biscuit” což jsou skvělé, a hlavně věrně chutnající máslové sušenky.

Stánek REVOSHI

Další velký objev byl na stánku Bengala Group. Tento distributor pro vás přitáhl několik známých značek včetně své vlastní výroby. Kouřilo se zde z dýmek od ukrajinské značky Embery a v korunkách jste našli potěšení od ukrajinské firmy HATER. Nejlepší a samozřejmě téměř hned vykoupenou příchutí byl RATBOY což je defacto mléčná rýže s nádechem skořice. Abych byl upřímný – byla to asi nejlepší příchuť na celém festivalu a taktéž jedna z nejlepších dezertovek, co jsem kdy potkal.

Místem poskytující trochu odpočinku byl na naší pouti stánek CHILLMA International. Přivítal nás majitel české odnože Florian Kappe a nabídnul nám posezení spojené s testováním jejich nového tabáku a příchutě v jednom. Představena nám byla jejich nová Burley linka s větším obsahem surového tabáku, a hlavně novou příchutí Maliny, která velmi věrně připomínala oblíbenou malinu od ruské firmy Severnij. A navíc z krásné české Shisha Original! Za nás palec nahoru!

Po testováních všech možných světlých dýmek to byla velmi příjemná změna (až se mi hlava zatočila). Za zmínku na tomto stánku určitě stály taktéž nové příchutě z jejich světlé linky, které jste si mohli společně se zbytkem jejich nabídky vyzkoušet.

A co nás zaujalo dále? Novinka na dýmkařském trhu pocházející až z daleké Litvy, představující se pod značkou HIDE HUB. Tato značka nabízela na vyzkoušení jejích Virginia a Burley linku tabáků. Nejvíce mě zaujala příchuť Orange Fear – naprosto skvělý pomeranč s velmi výraznou chutí Needles (borovice). Navíc nám bylo prozrazeno, že se na tuto značku můžeme relativně brzy těšit i u nás v ČR! Rozhodně doporučuji vyzkoušet – stojí to za to!

Další ze skvělých stánku bylo spojení českých firem THEO CZECH a IZZY SMOKE. Bohužel na podstatně menší rozloze stánku oproti minulému roku, ale stále v parádním provedení! Vyzkoušet jste mohli kompletní paletu příchutí od THEO a taktéž zakoupit hromadu příslušenství od borců z IZZY. Anton s Nikitou si pro vás na stánku taktéž připravili skvělou soutěž o PS5! Úkolem bylo vyskládat co nejvíce kostiček uhlí na sebe – poslední rekord co jsem stihnul zahlednout bylo neuvěřitelných 14 kostiček.

Trojici neustále obsazených stánků reprezentovaly firmy FUMELO, Nash Tobbaco a Dozaj. Opět velmi kvalitní zpracování prezentace na relativně malém prostoru. Obdobně jako u stánku BB jste zde mohli potkat interaktivní tablety a všechny tabáky jste si mohli následně zakoupit. Kouřilo se z kvalitních ruských dýmek, a to konkrétně z Geometry, El Bomber a Mattpear. Cenovka byla opět na německý trh dost vysoká a to 5 € za 25 g. Fumelo si budete moci velmi brzy zakoupit i v ČR. Nejvíce nás zaujala příchuť Indigo od značky Nash – parádní florální borůvka s malinou. Vyzkoušejte a nebudete litovat!

A poslední značkou, která tento rok překvapila, byla ruská společnost CROWN. Tuto značku známe v Česku primárně díky jejich uhlí, ale věděli jste že dělají i tabáky? A sakra dobré? Osobně jsem se s jejich tabáky setkal poprvé a musím říct, že to byla láska na první potah! Bohužel nebylo možné je zakoupit, ale skrytě doufám, že je brzy uvidíme i u nás! Za vyzkoušení určitě stojí Hazelnut Crush (lískový oříšek), Sangria de Granada (Sangria s granátovým jablkem) a nebo v neposlední řadě Rooibos Creme Caramel (nepopsatelné blaho)

A byly tam nějaké zajímavé dýmky ?

Na festivalu bylo taktéž představeno několik parádních dýmek, které určitě stály za vyzkoušení. Prvním adeptem byla firma MR.WOOD, která mimo své již zavedené modely představila model PRISMA. Tato velikostně menší dýmka nás zaujala jak svým kvalitním zpracováním, tak svým fungováním a designem. Cenovka byla taky přiměřená (cca 200 €)

Jakožto každý rok jsme taktéž zaběhli pozdravit na stánek SHISHA ORIGINAL. Byla zde představená nová verze dýmky FREYA v kombinaci s chytrou podložkou MANAPIPES. Mohli jste zde potkat jak našeho oblíbeného Kubu Kopáčka, tak například majitele Shanti.cz Libora Sádlíka + celý zbytek jejich teamu a v neposlední řadě Juraje Harmoníka, jakožto hlavního vynálezce a technika zmíněné podložky Manapipes. Bylo to velmi příjemné zpestření dne. Stojí za zmínku, že na tomto českém stánku hostoval všem známý Sarkis Alexander Gregorian – zaběhl jsem pozdravit a šlo se dále 🙂

Když už jsme u českých společností, tak další vystavovatel, kterému tento rok vděčíme za čestné pozvání na festival, byla značka ANIMA HOOKAH. Tahle parta nabídla k vyzkoušení její nejnovější kousky a mohli jste zde potkat již známé dýmkaře z české scény, a to jmenovitě Jakuba Kellera, Vojtu Bíleho anebo například Marka Suchana. V nabídce byly taktéž krásné ručně dělané kožené šlauchy. Prezentace stánku byla nádherná. Stánek byl spojený s menším posezením pro obchodní partnery a třešničkou na dortu byla dýmka v “akvárku”. Takže doufám že se další rok potkáme znovu!

Předposlední českou firmou byla dýmkařská vymoženost pod jménem HOOKAMONK. Tato skvělá parta lidí obráží téměř všechny možné dýmkařské festivaly a neustále vylepšuje svůj produkt do závratných výšin. Tentokrát nám byly představené nové dřevěné modely, a navíc taktéž novinka v napájení – vestavěná baterie! Mimo to bylo možné vyzkoušet a zakoupit jejich korunky a hms!

A poslední českou firmou, kterou jsme měli čest navštívit, byla parta z CAESAR CRYSTAL BOHEMIAE. Zde bylo možné zakoupit téměř všechny krásné modely váz z českého křišťálu, které tato značka dělá v naší domovině. Na stánku po celou dobu hostoval Tomáš Štáva ( ig @rakos_ka ). Opět velmi příjemné zpestření dne. Jejich práce je nádherná a dělá českému dýmkařskému a sklářskému průmyslu ve světě jen to nejlepší jméno. Prezentace a nabité dýmky od Tomáše byly skvělé!

Stejně jako minulý rok jste mohli narazit taktéž na velký stánek od MOZE. Přes nádhernou prezentaci musím říct, že jsem tam chodil nerad – všechny dýmky měli buďto spálené nebo těsně před smrtí, takže dýmkařský zážitek na bodu mrazu. Co nás ale nadchlo byla jejich nová “FlashBang” dýmka. Moc pěkný kousek s krásnou prezentací, a dokonce za slušnou cenu!

Na stánku G.O.A.T se nám podařilo vykoupit některé konkrétní modely a dovézt je pro vás do Česka! Brzy se tak objeví u nás na e-shopu. Vyzkoušet jste mohli opět celé jejich portfolio dýmek a zakoupit za nepřekonatelné ceny.

Z ostatních stánků už máme jen letmé postřehy včetně nějakých fotek tak se mrkněte a pokračujeme dále. Jediné co bylo relativně zklamáním byl velmi minimalistický stánek, který spojoval značky HOOKAIN , TANGIERS , REGAL, ALPACA

Zboží bylo vyprodáno v pátek hodinu po otevření festivalu a všechny tyto 4 americké značky byly napráskané v malém růžku daného stánku. Tangiers team to taktéž zřejmě úplně nestíhal, takže nejlepší dýmka na stánku byla ve finále od našeho českého černokněžníka Tomáše Majera, který se nabídl, že nějaké dýmky pomůže nabít. Extreme cane mint … Mňam!

VYRO x AEON

No a jak to bylo se zbytkem festivalu ?

Jak jsem již zmínil, tak na festivalu jste mohli mimo dýmky potkat taktéž řadu “vejpařských” společností. Najít jste zde mohli téměř všechny značky, které se aktuálně v tomto kuřáckém sektoru pohybují. Jednorázových vejp si každý návštěvník odnesl několik kusů, jelikož je s chutí rozdával skoro každý stánek a jeden kus vám byl darován hned u vstupu do festivalu. Za mě fajn! V rozumném množství mě přítomnost vejpařů vůbec nevadí, a naopak bylo skvělé objevovat nové příchutě a aromata. Z větších firem zde měl zastoupení například SMOK anebo hojně prodávané ELF Bary. Z menších společností zde bylo na výběr opravdu mnoho (IVG,Crystal, MYPAFF, KLIKKLAK, SKEVAPE a další). Každý si přišel na to své. Cenově taky příjemné – vejpy stály od 3 € do 7 € což je v zásadě velkoobchodní cena, za kterou si koncový zákazník jinak vejpy nenakoupí. V galerii najdete přehled toho nejzajímavějšího, co jsem stihl nafotit!

Cítím tu něco co není ani dýmka a ani vejpa… Co to je ?

Tento rok byl festival taktéž spojen s konopným trhem, a to pod názvem HEMPS FAIR. Toto nešťastné spojení pravděpodobně většinu návštěvníku nenadchlo a osobně k tomu mám taktéž určité výhrady. První otázka, která mě napadá je: Proč to sakra nemohli dát do vedlejší haly a udělat to plnohodnotně jako například v Česku pořádaný Cannafest? Těžko říct … V zadní části haly jste mohli najít všechny možné stánky věnující se tomuto odvětví. Od konopné kosmetiky, přes CBD/HHC až po skláře foukající nádherné skleněné kousky přímo před vaším zrakem (to bylo asi to nejzajímavější). Pokud by v nějakém z dalších ročníků došlo k výše uvedené variantě, a to umístění konopného trhu do sólo haly, neměl bych s tím problém. Pokud by se to mělo opakovat. tak věřím, že se pořadatelé dočkají určité formy bojkotu ze strany dýmkařských společností a hlavně návštěvníků.

Z té lepší stránky by se dalo říct, že to bylo aspoň něco jiného. Potkat jste zde mohli jak malé firmy, tak velké giganty na tomto trhu. Své zastoupení tu měla například Snoopdogova společnost G-ROLLZ anebo Bilzerianův IGNITE. Dále jste mohli potkat oficiální zastoupení firem GIZEH, ROOR a OCB.

GALERIE FOTEK

Kompletní galerii fotek a videí najdete na naší FB stránce. Přikládám odkaz.

Fotky může každý šířit dle vlastního uvážení v případě, že uvede zdroj. Předem děkujeme za každé sdílení našeho článku.

S pozdravem Petr “Stigi” Stiegler

Hookah Backstage Praha

odkaz na album : https://www.facebook.com/media/set/?set=a.703132448483241&type=3

Sdílet:
Share on facebook
Share on twitter

Kategorie:

Další novinky:

Ostrava v dýmu 2023

Další ročník populárního dýmkařského festivalu je za námi! Mrkněte se na náš fotoreport a pročtěte si pár vět o proběhlém

Dýmky na kopci 2023

Na tuto akci pod taktovkou studentské unie ČVUT se každý rok těší spousta lidí z české dýmkařské komunity a to

Doprava zdarma

Pro objednávky nad 5000 Kč

Garance kvality

Všechny produkty testujeme

Exkluzivní zboží

Které jde těžko v ČR sehnat

99% zboží skladem

Ihned k odeslání

© HOOKAH BACKSTAGE 2020

Exkluzivní zboží ze zákulisí